»ولات حضرت محمد(ص) تبریک
»یا علی بن موسی الرضا(ع)
»یا علی بن موسی الرضا(ع)
»یا علی بن موسی الرضا(ع)
»یا علی بن موسی الرضا (ع)
»یا علی بن موسی الرضا(ع)
»یا علی بن موسی الرضا
»اس ام اس تبریک عید فطر
»اشعار ماه رمضان
»یا رسول الله
»اشعار ولادت حضرت محمد (ص)
»یا رسول الله محمد ص مدد
»یا رسول الله ص مدد
»میلاد حضرت رسول ص
حدیث سلسلة الذهب
هنگامی که امام وارد نیشابور شد و در چارسوق بازار
بود (یا آن گاه که نیشابور را به عزم مرو ترک میگفت) اجتماعی بزرگ بر پا شد و عدهای
از علما و اصحاب حدیث اهل سنت، همچون محمد بن اسلم، اسحاق بن راهویه، محمد بن رافع
(درگذشت 245) و یحیی بن یحیی (درگذشت 226)، پیرامون کجاوهی آن حضرت فراهم آمدند و
از وی خواستند تا حدیثی برای آنها بیان کند. پس مرکب آن حضرت ایستاد. امام پردهی کجاوه
را کنار زد و در حالی که ردایی از خز بر سر انداخته
بود، چشمان مسلمانان را به طلعت مبارک خود روشن ساخت و حدیثی از پدرش و جدش و دیگر
آباء طاهرین خود تا رسول خدا (ص) از جبرئیل روایت کرد که خداوند متعال فرمود: «کلمهی
لا اله الا الله دژ من است. پس هر که آن را بگوید، در دژ من داخل شود و کسی که در دژ
من داخل شود، از عذاب من ایمن گردد» []
.
هنگامی که کاروان حرکت کرد، امام افزود: «با رعایت
شروط آن، که من خود از شروط آن هستم» (اربلی، 1381 ق، ج 3، ص 145). [2] گفته شده است در آن روز 24000 تن، این حدیث را تحریر
کردند و ابوزرعه رازی [3] و محمد بن اسلم
طوسی به عنوان مستملی گفتار امام را برای کاتبان حدیث تکرار کردند (ابن بابویه،
1404، ج 2، ص 145 - 143؛ اربلی، 1381 ق، ج 3، ص 145 - 144؛ ابن صباغ، 1408 ق، ص
251 - 250).
این حدیث از آن جا که روات و محدثانش همه ائمهی
اطهارند و سند روایت آن از ائمه تا حضرت رسول پیوسته و مسلسل است به سلسلةالذهب (زنجیرهی
زرین) معروف شده است و در همان حال تأکیدی بر استمرار و پیوستگی امامت در تفکر شیعی
و حقانیت شیعهی دوازده امامی است. بیان این حدیث از سوی امام در حقیقت دعوت به وحدت
کلمه و اتفاق و پرهیز از اختلاف کلمه و دشمنی بوده است، زیرا اساس اسلام و مدخل آن
کلمهی توحید است که معتقدان به خود را از هرگونه تشویش و عذابی در امان میدارد (زریاب
خویی و مشایخ فریدنی، 1380، ج 2، ص 366). جملهی امام نیز پس از این حدیث قدسی، به
این مطلب اشاره دارد که امامت و ولایت به معنای صحیح کلمه، تکمیل کنندهی توحید است
و بدون آن توحید درک نخواهد شد و مسلمانان به رستگاری نخواهند رسید (محقق، 1357، ص
81).
لینک مطلب